Opis kierunku studiów
Kierunek prowadzony przez Wydział Humanistyczny.
Absolwent studiów I stopnia posiada wiedzę z zakresu:
nauk społecznych i humanistycznych, możliwości wykorzystywania innowacyjnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w obszarze gospodarki, kultury i społeczeństwa, socjologicznych ilościowych i jakościowych metod i technik badawczych, medioznawstwa, multimediów, reklamy i promocji, komunikacji społecznej, medialnej i interpersonalnej, zarządzania i organizacji, Public Relations, socjologii kultury i kultury popularnej, problematyki społeczeństwa informacyjnego i zmian dokonujących się na styku nowoczesnych technologii i społeczeństwa.
Ponadto absolwent studiów II stopnia posiada wiedzę z zakresu:
złożonych relacji pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami z zakresu nauk społecznych i humanistycznych (ekonomia, filozofia, politologia, antropologia), klasycznych i nowoczesnych koncepcji teoretycznych w socjologii oraz różnych paradygmatów analizy społecznej, zróżnicowanych sposobów wyjaśniania współczesnych zjawisk i procesów społecznych, zaawansowanych technik pozyskiwania danych właściwych dla nauk humanistycznych i społecznych.
Absolwent studiów I stopnia potrafi:
diagnozować procesy i zjawiska społeczne oraz kulturowe zachodzące we współczesnym świecie, projektować i realizować badania socjologiczne z wykorzystaniem różnorodnych ilościowych i jakościowych metod i technik badawczych (m.in. SPSS, czy MAXQDA), analizować dokumenty urzędowe, dane statystyczne oraz trendy w Internecie, posługiwać się specjalistycznymi programami komputerowymi i podstawową wiedzą z zakresu informatyki, tworzyć projekty kampanii reklamowych czy wizerunkowych.
Ponadto absolwent studiów II stopnia potrafi:
właściwie dobrać i zastosować teorie, koncepcje oraz pojęcia do analizy rzeczywistości społecznej oraz krytycznie ocenić ich przydatność w procesie analizy zjawisk społecznych, krytycznie ocenić przekazy medialne oraz samodzielnie tworzyć specjalistyczne narzędzia dla różnych typów mediów, konstruować i prowadzić różne projekty badawcze z zakresu socjologii z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych, w sposób zaawansowany wyszukiwać, analizować i oceniać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, w innowacyjny sposób rozwiązywać problemy społeczne.
Studenci I stopnia mają obowiązek zrealizowania dwóch rodzajów praktyk studenckich w wymiarze 60 godzin każda, przy czym jedna to staż w instytucji, zaś druga to praktyka socjologiczna. Studenci zobowiązani są do odbywania stażu w firmach i instytucjach, których działalność odpowiada profilowi kształcenia na Wydziale Humanistycznym (np. działy PR, marketingu, reklamy i promocji różnych firm, media, instytucje badania opinii publicznej i rynku, instytucje administracyjne, instytucje prowadzące politykę społeczną, agencje doradztwa personalnego, działy zarządzaniem kadrami, instytucje rynku pracy, firmy szkoleniowe). Wydział prowadzi stałą współpracę w zakresie praktyk studenckich z wieloma instytucjami i stowarzyszeniami, m.in.: Interia.pl, TVN24, UMK, Centrum Doradztwa Strategicznego, Alexander Mann Solutions, MOCAK. Praktyka socjologiczna polega na uczestnictwie w badaniach empirycznych i sporządzeniu raportu.
Studenci socjologii II stopnia mają obowiązek zrealizowania praktyki w wymiarze 60 godzin podczas czwartego semestru studiów. Zakres praktyk obejmuje rozmaite czynności sprofilowane do potrzeb instytucji, w których odbywają się praktyki. Przykładowo student odbywający praktyki w krakowskim oddziale TVN24 ma możliwość praktyki w zakresie zdobywania i przygotowywania informacji podczas pracy w newsroomie.
Do najważniejszych instytucji, z którymi współpracuje Wydział należą: TVN24, RMF FM, Interia.pl, MOCAK, Aleksander Mann Solutions, Urząd Miasta Krakowa, Centrum Doradztwa Strategicznego, Małopolski Instytut Kultury.
Absolwenci kierunku mogą pracować jako:
eksperci i konsultanci w branży elektronicznego biznesu (branża IT, e-comerce), dziennikarze, rzecznicy prasowi, specjaliści od spraw reklamy i Public Relations, badacze opinii publicznej i rynku, specjaliści do spraw wizerunku, HR, specjalista z zakresu PR, rzecznik prasowy, spin doctor, specjalista ds. reklamy, dziennikarz, broker informacji, trendsetter, mediator oraz negocjator w sytuacjach konfliktowych, social media specialist, projektant architektury informacji, strategy manager, specjalista do spraw komunikacji interaktywnej, ,specjalista ds. analizy rynków, specjalista ds. prowadzenia projektów unijnych.
Instytucje sektora publicznego, organizacje rządowe i pozarządowe, agencje reklamy i PR, ośrodki badania opinii publicznej i rynku, e-biznes, media tradycyjne i elektroniczne, agencje doradztwa personalnego, agencje interaktywne, agencje public relations i reklamowe, firmy konsultingowe, think tanki, domy mediowe, e-przedsiębiorstwa, instytucje medialne, instytucje sektora publicznego i organizacje rządowe, organizacje pozarządowe, ośrodki badań społecznych i rynkowych, małe i średnie firmy oraz korporacje, samodzielna działalność gospodarcza.
81,3% absolwentów Socjologii Wydziału Humanistycznego AGH pracuje zawodowo po ukończeniu studiów, a ponad 4% prowadzi własną działalność gospodarczą. Co ważne, prawie 82% z nich wykonuje pracę zgodną z wykształceniem.
Limity przyjęć
Rekrutacja letnia I stopień |
Rekrutacja letnia II stopień |
Rekrutacja zimowa II stopień |
|
---|---|---|---|
Studia stacjonarne | 75 | 60 | 0 |
Studia niestacjonarne | 30 | 30 | 0 |
PRZEDMIOT GŁÓWNY
(jeden do wyboru)
matematyka / fizyka / informatyka / geografia / filozofia / historia / historia sztuki / język obcy nowożytny (inny niż uwzględniany w składniku J) / język polski / wiedza o społeczeństwie